Ügyeleti ellátás

Házi gyermekorvosi ügyelet a praxis vonatkozásában:

Egészségügyi Központ, Pécsvárad, Dózsa Gy. u. 3

Tel.: 06 72/ 465-057

Minden hétköznap 16 órától másnap reggel 7.00 óráig.

Pénteken 13 órától hétfő reggel 8.00 óráig

Gyermeksebészeti, fül-orr-gégészeti ügyelet:

Gyermekgyógyászati Klinika, Pécs, József A u. 7.

Tel.: 72/535-900 v. 72/ 535-999 és a 37841-es mellék

Sürgős esetben az Országos Mentőszolgálat értesítendő: 112-es számon!

Az Országos Gyermekegészségügyi Intézet és
a Házi Gyermekorvosok Országos Egyesületének ajánlása

1. Milyen esetekben forduljanak mentőhöz illetve orvosi ügyelethez?

A csecsemők és kisgyermekek állapota rövid idő alatt változhat, súlyosbodhat, ezért ha gyermekénél az alábbi aggasztó tüneteket tapasztalja, kérjen mielőbb segítséget!

2. A mentőket riassza, és kezdje meg az elsősegélynyújtást! Mentők: 112

• Ha a gyermek nem vesz levegőt, eszméletlen, pulzusa nem tapintható.

• Egyes légzészavarok esetén: nehézlégzés, fulladás, leszürkülés, elkékülés, ugató köhögési rohammal kísért nehéz, húzó belégzés, hirtelen bekövetkező rekedtség kínzó légszomjjal, hirtelen kialakuló heves mellkasi fájdalom.

• Sérülések, balesetek esetén: láthatóan súlyos sérülés, észlelhető csonttörés, magasból leesés, nagy vérzés, vérvesztés, eszméletvesztéses fejsérülés, égés, forrázás, fagyás, kihűlés, vízbefúlás, mérgezés, idegentest félrenyelése, áramütés, vagy ezek gyanúja, állat súlyos harapása, kígyó marása.

• Idegrendszeri tünetek esetén: eszméletlenség, eszméletzavar, eszméletzavarral járó izomrángatózások, feltűnő aluszékonyság, szokatlan heves nyugtalanság, merev tarkó, csillapíthatatlan fejfájás, erős kínzó szédülés, hirtelen látászavar, kettős látás, öngyilkossági kísérlet.

3. Ügyelethez forduljon elsősorban!

• Egyes lázas állapotok esetén: láz 3 hónaposnál fiatalabb csecsemőnél, szabályos lázcsillapítás ellenére sem enyhülő magas láz, láz súlyos, elesett állapottal.

• Egyes légúti tünetek esetén: kínzó, nem csillapodó köhögés, nehezített ugató köhögés, sípoló nehézlégzés, légúti betegségben hirtelen rosszabbodás, fájdalomcsillapítás ellenére is fennálló kínzó fülfájás.

• Hasi tünetek esetén: csillapíthatatlan görcsös hasfájás, kínzó haspuffadás, szelek elakadása, súlyos, ismétlődő hányás, hasmenés (kiszáradásra utal ha több órája száraz a pelenka), csecsemőnél véres széklet, erős alhasi fájdalom, erős nőgyógyászati vérzés, a here fájdalmas duzzanata esetén.

• Vizeletürítési zavarok esetén: vizeletürítés több mint 12 órás hiánya, gyakori fájdalmas vizelés lázzal, véres vizelet nagy hasi fájdalommal.

• Veszélyes allergiás állapot esetén: hirtelen bekövetkező, rekedtséggel járó nehezített belégzés, rovarcsípés kifejezett fej/nyak és szemhéj duzzanattal, nagy testfelületre kiterjedő csalánkiütés.

• Egyes bőrtünetek esetén: terjedő bőrvérzések, sárgaság, kiterjedt bőrkiütések lázzal.

• Szociális sürgősség esetén: ha a gyermeket felügyelet nélkül hagyják, elhanyagolás, bántalmazás jelei vannak.

4. Indokolatlannak tekinthető az ügyelethez fordulás, ha a gyermeknek:

• enyhe náthája, kevés köhögése, csak hőemelkedése van, vagy láza csillapítható,

• kevés, nem terjedő kiütése van, általános állapota jó, kullancsot kell kivenni,

• hasmenése, nem ismétlődő hányása, székrekedése van jó állapot mellett,

• receptírás: a szokásos tápszere, állandó gyógyszere elfogyott,

• igazolás közösségbe, táborozáshoz, sportoláshoz