Tájékoztató inhalációs kezelésről

Miért hasznos az inhaláció?

Kisfilm az inhalátor használatáról

Egyáltalán, mi az inhaláció?

A szó magyarra fordítva belélegzést, belélegeztetést jelent. Orvosi értelmezésben: gőzök, gázok, porlasztott folyadékok (aeroszolok) vagy porok belélegzése.

Miért hasznos az inhaláció?

Az inhaláció kíméletes terápia, akár természetes kezelése is lehet a légutaknak, pl. ha tiszta fiziológiás sóoldattal vagy SALVUS vízzel inhalálunk.

Mik az inhaláció előnyei?

Szervezetünknek csak azt a részét kezeljük, amelynek szüksége van a terápiára: a légutakat. Míg a szájon át szedhető gyógyszerek a gyomorból vagy az emésztőrendszer más szakaszaiból szívódnak fel és a vérárammal eljutnak szervezetünk minden részébe, oda is, ahol nincs szükség rá, hogy kifejtsék hatásukat. Az inhalációs terápia célja a gyógyító szerek (ez lehet orvosi javaslatra gyógyszer vagy egyszerű fiziológiás sóoldat is) hatékony bejuttatása a tüdőbe, légutakba.

Az inhaláció során a terápiás szer csak a célzott területre jut el, gyorsabban fejti ki hatását, alacsonyabb dózis is hatékony (gyógyszeres inhalálásnál). Az inhaláció kevesebb mellékhatással jár, mint a szájon át történő gyógyszerelés. Az inhalációval bevitt gyógyszer hosszabb ideig fejti ki hatását.  A gépi inhalátor használatához nem szükséges a beteg jó együttműködése, így pici babáknál is jól alkalmazható. Az aeroszol formájú hatóanyagnak csak igen kis része rakódik le a szájban, azaz lejut az alsó légutakba, amelyeknek a kezelésére szolgál.

Milyen készülék az inhalátor? Mi az inhaláció célja?

Az inhalátor a porlasztott folyadék (aeroszol) bevitelére szolgál az alsó és felső légutakba.  Az inhalátor kompresszorból és porlasztófejből áll. A kompresszorral előállított sűrített levegő a porlasztófejben lévő folyadékot a rendkívül kis átmérőjű fúvókákon átnyomva apró szemcsékre porlasztja, ezáltal keletkezik az aeroszol, amely a porlasztófejből kilépve ködnek látszik. Az aeroszol a légutakba kerülve ott kicsapódik, ezáltal fejti ki hatását.

Mi az aeroszol?

Az aeroszol levegővel keveredett folyadékcseppecskékből áll. Az inhalátorok (gépi porlasztók) által előállított 0,1-10 mikrométer átmérőjű páracseppecskék a legkisebb légutakig lejutnak, ami kezelésben nagyon fontos.

Milyen inhalációs szerrel ajánlott alkalmazni az inhalátorokat?

A kezelésre alkalmas megelőzésként, vagy a hurut oldására egyszerű fiziológiás sóoldat, vagy nagyobb só koncentrációjú Salvus víz illetve orvosi javaslatra hurutoldó, hörgőtágító gyógyszer sós vizes oldatban.

Milyen tünetek esetén jusson eszünkbe, hogy talán segíthet az inhalátor használata?

A köhögés sokféle típusában lehet hatékony a terápia, akár a gyógyszeres kezelés kiegészítéseként. Jótékony hatását megtapasztalták már arcüreggyulladásban, gégegyulladásban, kruppos tünetek esetén, sőt asztmában, krónikus hörghurutban is. Természetes gyógymód, mely nem terheli a betegek gyomor- és bélrendszerét. A krónikus légúti betegek szívesen veszik az otthoni inhalálás lehetőségét, mert a betegség kialakulásának kezdetén beindítva a gyakori inhalálást, általában el tudják kerülni az antibiotikus kezelést, a munkából történő kiesést. Jó szolgálatot tesz az egész család apraja-nagyja számára, veszély nélkül alkalmazható bármikor.

Milyen idős kortól ajánlható a betegeknek az inhaláció?

Az inhaláció az előbbiekben említett előnyök miatt akár már csecsemőkortól alkalmazható. Eleinte maszkot ajánlunk, de a későbbiekben kis szájcsutora használata a megfelelő, bár ehhez természetesen szükséges bizonyos fokú együttműködési készség is.

Hogyan juthat hozzá inhalátor készülékhez?

Az inhalátor készülékek gyógyászati segédeszközboltban kaphatóak, áruk típustól függően kb. 10.000-30.000 Ft. Megfelelő indikáció esetén azonban lehetőség van gyermektüdőgyógyász által kiállított recept alapján támogatással felírni azt.