Javában zajlik a hurutos szezon. A rendelőben megforduló betegek leggyakoribb panasza a köhögés. Hátterében leggyakrabban felső légúti fertőzések (orr-garat-gége – gyulladás, esetleg középfülgyulladás) áll. Ritkábban alsó légúti eredet (hörgő– vagy tüdőgyulladás) illetve elhúzódó köhögés mögött asthma, allergia, savas reflux, és ritkább is okok állhatnak.

Nem győzzük hangsúlyozni, hogy a KÖHÖGÉS JÓ, fontos védelmi reflex (pl félrenyelés esetén) , feladata a légutakba került idegen anyagok és a termelődött, tisztító funkciójú váladék eltávolítása.

Ugyanakkor a folyamatosan köhögő gyermeket ápolni szívet tépő feladat a szülő számára, természetes igényünk a köhögés csillapítása. Ez utóbbiban szeretnék némi segítséget nyújtani. Mielőtt a Sinecodot, Erigon szirupot, és az összes vény nélkül kapható gyógynövényes szert rázúdítjuk a gyermekre próbáljuk az okot kezelni ne pedig a tünetet elnyomni.

Fenti leírásból is látszik, hogy az akut köhögés oka leggyakrabban felső légúti fertőzés – sokszor egyszerű nátha. A hátracsorgó váladék, főként vízszintes helyzetben, éjszaka, köhögésre készteti a gyermeket.
1. Ebből adódóan a LEGFONTOSABB KÖHÖGÉSCSILLAPÍTÓ MÓDSZER A GONDOS ORRTOILETTE, gyakori orrszívás, orrcsepp adása.

2. Egy másik ritkán említett de rendkívül hasznos – és TERMÉSZETES – módszer a ORRÖBLÍTÉS. Az egész hatásmechanizmus rendkívül egyszerű, az öblítő folyadék kimossa a kórokozókat, port, polleneket az orrüregből. Az orrmosás technikája könnyen elsajátítható, néhány szabályt azonban érdemes betartani – praxisomba tartozó betegeknek készséggel megtanítom. Számos márka kapható a piacon, gyermek számára talán a Rhinohorn Junior kancsó a legideálisabb.

3. Javasolt hurutoldó módszer még a sóoldatos inhalálás. A köhögés sokféle típusában lehet hatékony terápia, akár a gyógyszeres kezelés kiegészítéseként. Jótékony hatását megtapasztalták már arcüreggyulladásban, gégegyulladásban, kruppos tünetek esetén, sőt asztmában, krónikus hörghurutban is. Természetes gyógymód, mely nem terheli a betegek gyomor- és bélrendszerét. Jó szolgálatot tesz az egész család apraja-nagyja számára, veszély nélkül alkalmazható bármikor.
Praxisunkban sok páciens ügyesen kipróbálta már az eszközt.

A köhögés hurutos fázisában az inhalálás mellett/helyett lehet alkalmazni nyákoldó szereket. ACC, vagy Fluimucil a nyák elfolyósításával járul hozzá a váladékürítéshez, köhögést fokozó hatása nincs. HURUTOS KÖHÖGÉST LEHETŐSÉG SZERINT NE CSILLAPÍTSUNK. Legrosszabb a bőséges váladékot eredményező nappal adott nyákoldó után este köhögéscsillapítót adni, ezzel a termelődött nyákot beszorítjuk a tüdőbe.
Szintén nem lehet eleget hangsúlyozni, hogy a nyákoldás alapvető pillére az általunk sokat emelgetett “BŐ FOLYADÉK BEVITEL”.Megfelelő hidráltsági állapot hiányában a váladék sűrű marad.
Minden eset más, a fent leírtak általános elvek, de nem helyettesíthetik az orvosi vizsgálatot, különösen elhúzódó köhögés esetén.